Duaal schrijven Zoontje: "Pap, kom je met me voetballen op het veldje?" Vader zégt: "Ok. Over een kwartiertje. Ik moet nog even een stuk lezen..." Vader dénkt: "Wat móet ik met deze notitie...? Wat wordt er in vredesnaam van me verwacht...?" In de bestuurspraktijk van gemeenteraden en provinciale staten is een goede informatievoorziening van het allergrootste belang. Goede informatie ondersteunt het vervullen van de drie kernrollen door raad en staten(vertegenwoordiging, kaderstelling en controleren). Voorwaarde daarbij is dat het leidende principe is bij het opstellen van beleidsstukken. Om allerlei redenen wil het daar nog wel eens aan ontbreken. Beleidsstukken zouden zich uitsluitend moeten richten op de politieke relevantie van een onderwerp en uitvoering/bestuur over laten aan het college. Beleidsstukken kunnen het vervullen van de kernrollen door raad en staten stimuleren. Bij voorbeeld:
Schrijven voor de lezer. Een tekst schrijven is denken op papier. Meestal onder hoge tijdsdruk. Wie vervolgens de eigen geproduceerde tekst leest, verkeert in een uitzonderlijke positie: hij is schrijver en lezer tegelijk. Het betekent dat 'de lezer' dezelfde ervaring heeft, dezelfde kennis, dezelfde gevoelswereld en dezelfde meningen en overtuigingen als 'de schrijver'. Gevolg: de tekst verwerft automatisch instemming en sympathie bij 'de lezer'... En daar gaapt een levensgrote valkuil. Immers de lezer voor wie de tekst uiteindelijk bedoeld is - in deze cursus primair het raads- of statenlid - , heeft doorgaans een andere ervaring, andere kennis, een andere gevoelswereld, en andere meningen en overtuigingen dan de auteur. Goed dat er dan gemeentelijke c.q. provinciale beleidsmedewerkers zijn, die 'van buiten naar binnen' kijken, en de tekst zó redigeren dat de lezer/ het raads- of statenlid er vanuit zíjn of háár denk- of leefwereld betekenis aan kan verlenen. Het behoort een kerncompetentie van beleidsmedewerkers te zijn : betekenisverlening aan informatie. In deze training leren de deelnemers hoe zij hun schrijfwerk systematischer kunnen aanpakken, beter kunnen afstemmen op de lezer én hun schrijfvaardigheden kunnen vergroten. Meer informatie? U kunt telefonisch of per e-mail contact met mij opnemen. |
